سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در قرآن است خبر آنچه پیش از شما بود ، و خبر آنچه پس از شماست ، و حکم آنکه چگونه بایدتان زندگى نمود . [نهج البلاغه]
امروز: سه شنبه 103 اردیبهشت 4

در این مقاله با شگفتى‏هاى حافظه آشنا مى‏شویم؛ سپس آن را به چهار دسته تقسیم مى‏کنیم که در حقیقت نشان دهنده 4 نوع انسان در امر یادگیرى است: حافظه‏هاى دیدارى، شنیدارى، نوشتارى و حسابگرانه (آمارى). امید که شما را با علوم کاربردى در گستره زمان، برنامه ریزى و بهینه سازى اوقات آشنا سازد و در شناخت بهتر خویشتن و محیط، فرصت‏ها، تهدیدها، توفیق‏ها و همت‏ها یارى دهد. ان شاء اللّه.

آیا تا کنون از خود پرسیده‏اید، من چه نوع حافظه‏اى دارم؟



حافظه به صورت قدرتى فوق العاده در تمام پدیده‏هاى هستى وجود دارد. حتّى در جمادات، استعدادى وجود دارد که خواص خود را حفظ مى‏کنند و در جهتى خاص که اساس نخستین آن‏ها بر آن استوار است، حرکت مى‏کنند. این مسأله که در گیاهان نیز وجود دارد، در حیوانات به گونه‏اى غریزى و قابل مشاهده آشکار مى‏شود.(1) قوى‏ترین نوع حافظه در انسان نهفته است؛ ولى در همه افراد یکسان نیست. تحقیقات علمى نشان مى‏دهد:
1. حدود 99 درصد مردم از نیروى شنوایى و بینایى و لامسه و شامه و چشایى متعادل برخوردارند و حافظه‏هاى متوسط تا عالى دارند؛ امّا شیوه‏هاى بهره‏گیرى و انواع آن را نمى‏دانند.(2)
2. انسان در زمینه اندیشه و رشد قدرت‏هایى دارد. به گفته صاحب‏نظران بهترین و متخصص‏ترین افراد در زمان حیات خویش تنها از 4 تا 6 درصد این توان بالقوه استفاده مى‏کنند و 94 - 96 درصد آن را با خود به سراى دیگر مى‏برند.
3. بایگانى، مانور، سرعت تطبیق بازیافت و تشخیص مغز چنان بالا و پیچیده است که ادّعا مى‏شود اگر بخواهیم مدل مغز را بر صفحه‏اى از کره زمین شبیه سازى کنیم و سلول‏هاى عصبى و مغزى را به اندازه یک رشته نازک سیم الکتریسته قرار دهیم، به فضایى مکعب شکل در ابعاد 35 * 35 کیلومتر نیازمندیم؛ چون هر انسان به تنهایى حدود 10 میلیون سلول مغزى دارد.(3)
حافظه هرگز نابود نمى‏شود. حتّى کهنسالان و افرادى که از کندى حافظه رنج مى‏برند، مى‏توانند با پشتکار و شناخت نوع حافظه خویش به باز یافت آن پردازند. نکته عمده در این خصوص آن است که عموماً وقتى سن بالا مى‏رود، یادگیرى انسان بینشى‏تر مى‏شود؛ بر خلاف سنین آغازین زندگى که یادگیرى مکانیستیکى و دقیق است. بدین سبب در سنین بالا تا مطلب درک نشود و منظم در اختیار حافظه قرار نگیرد، حافظه نمى‏تواند آن را حفظ کند و در مواقع لزوم تحویل دهد.
جالب‏تر این‏که فیزیولوژیست‏ها ادّعا مى‏کنند حافظه آشفته و بى‏نظم فشارهاى روانى را فزون‏تر مى‏سازد و حافظه منظم و داراى دیسیپلین از فشارهاى روحى و فکرى مى‏کاهد. افزون بر این، بسیارى از زیان‏هاى مالى و فکرى و اجتماعى با حافظه مرتبط است.
زندگى دانشمندان بزرگ نشان مى‏دهد، بسیارى از آنان از روش‏هاى یادگیرى، یاد سپارى و بهره‏گیرى بهینه از حافظه بهره مى‏بردند و آن را به طریق شایسته و بایسته به کار مى‏گرفتند. شمارى از این بزرگان در آغاز راه افرادى ضعیف بودند؛ ولى با تلاش و همت و به کارگیرى درست این نیروى بیکران، مرزها را شکستند و از رکود و جمود رهایى یافتند.

جابربن حیان شاگرد فرهیخته حضرت امام صادق که در علم کیمیا (شیمى) سر آمد 6000 دانشجوى مکتب جعفرى بود، از حضرتش پرسید: چرا انسان در پیرى کم حافظه مى‏شود؟
امام صادق فرمود: این مسأله همگانى نیست. آنچه فراموشى مى‏آورد، به کار نینداختن نیروى یاد سپارى است؛ زیرا نیروى یادگیرى چون دیگر نیروهاى بدن انسان است؛ باید به کار گرفته شود تا توانمند گردد. جوان نیز اگر حافظه خود را نشناسد و به خوبى از آن بهره نگیرد، به ضعف حافظه دچار مى‏گردد.(4)
ژرژدو هامال مى‏گوید: حافظه را تحقیر نکنید. آن را تربیت کنید و به اطاعت وادارید.(5)
تربیت حافظه و امدار شناخت انواع حافظه است.

تقسیم بندى کلى حافظه‏

در نگاه نخست، حافظه 3 نوع است: کوتاه مدّت (آنى)، میان مدّت و بلند مدّت.
مطالبى که به حافظه کوتاه مدّت سپرده مى‏شود، معمولاً تا 24 ساعت مانایى دارند و سپس محو مى‏شوند. مکانیزم مغزى ما به گونه‏اى است که بسیارى از محفوظات حافظه کوتاه مدّت را تا زمان یاد شده نگه مى‏دارد و سپس حذف مى‏کند. آنچه باقى مى‏ماند، به حافظه میان مدّت مى‏رود و اگر از درجه اهمیّت بالاترى برخوردار باشد، مانند مشاهده یک تصادف، به حافظه بلند سپرده مى‏شود.گاه زمان نگهدارى مطالب آموخته شده از ماه و سال فراتر مى‏رود و تمام حیات انسان را در بر مى‏گیرد و گاه - چنان که براى مثال در حفظ شماره تلفن آشنایان تجربه کرده‏ایم - بیش از پانزده دقیقه به درازا نمى‏کشد؛ چرا؟
زیرا شماره مذکور را از حافظه کوتاه مدّت به حافظه بلند مدّت منتقل نکرده‏ایم.
اختلاف حافظه آدم‏ها به حافظه بلند مدّت بستگى دارد. ظرفیت این حافظه نامحدود است و هیچ انسانى نمى‏تواند ادّعا کند دیگر براى یادگیرى مطالب جدید جا ندارد. حتّى اگر عمر آدمى از مقدار موجود بیش‏تر باشد، باز حافظه کنونى‏اش کافى مى‏نماید.
همه ما از حافظه مناسب برخورداریم. مهم‏ترین مشکل، برنامه ریزى حافظه، اعتماد به حافظه و تربیت آن است.

تقسیم بندى فردى حافظه‏
به طور کلى افراد در یادگیرى، مطالعه و نگهداشت مطالب به 4 دسته که در حقیقت نماینده 4 نوع حافظه‏اند، تقسیم مى‏شوند:
1. حافظه شنیدارى (سمعى
2. حافظه دیدارى (بصری
3. حافظه نوشتارى (یدى)
4. حافظه حسابگرانه (آمارى)
باید یاد آور شد بسیارى از مردم هنوز این 4 حافظه را نمى‏شناسند و حتّى نمى‏دانند کدام‏یک از آن‏ها در وجودشان قوى‏تر است. البتّه‏گاه ترکیبى از 2 یا 3 نوع حافظه در موضوعات مختلف علمى در فرد موجود است که باید آن‏ها را شناخت و در جهت تقویت‏شان گام برداشت.
ادامه در قسمت بعد

 به نظرم رسید مفیده که نوشتم در جمعه 88/4/5 و ساعت 10:27 عصر | دوست دارم نظرتونو بدونم()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
دعای پولدار شدن
دعا
اصول یادداشت برداری
88/8/8
خود سازی در 6 مرحله
چگونه مسئله حل کنیم ؟
شگفتی های حافظه ( قسمت دوم )
شگفتى‏هاى حافظه ( قسمت اول )
چگونه میتوانید نظر دیگران را در مورد خود تغییر دهید؟
هدف آفرینش انسان
مدیریت استرس در کار و بهبود سلامت روان
چگونه عاشق خدا شویم
تبریک سال نو
شعر زیبا از :عبدالجبار کاکایی
زود قضاوت نکنیم !
[همه عناوین(171)][عناوین آرشیوشده]

Clicky Web Analytics