سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دید و بازدید، دوستی را استوار می کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 28

21. نگرش اولیه
نوع نگرش نخست در انجام هر کار، در ادامه هر کار و در نتیجه هر کار، اثر قطعى دارد؛ اثرى مهمتر از هر اثر دیگر.
سعى کنیم نگرشهاى اولیه ما مثبت، منطقى، دقیق، امیدوارانه، به دور از یأس و همواره بالنده، پاینده، قوى و جامع باشند
.
بذر امید در نگاه، ریشه رشد و ترقى در ذهن، کلام مثبت بر زبان و گوش و حواسى همواره جویاى سرزندگى و رشد را در خود زنده کنیم. نباید فراموش کنیم که «نگرشهاى خوب به نتیجه خوب ختم مىشوند» و «چیزهاى خوب با شروع خوب، ملازمند».

22.
معجزه نگرش
نگرش ما مى تواند گرفتارىها و ناملایمات را به خیر و رحمت تبدیل کند.
سدلو بکستر در کتاب «بیدار شو» نوشته است
:
«
فرصت و مانع، با هم چه فرقى دارند؟ فرق آنها در دید ماست. هر فرصتى، مشکلى دارد و هر مشکلى، فرصتى
.
آن کس که نگرشى برجسته دارد، به هنگام رویارویى با دشوارى ها، با دفع جنبه هاى زیانآور و بد، از آن وضعیت بهترین فرصت ممکن را فراهم مى سازد. زندگى را مىتوان به سنگ چاقوتیزکنى تشبیه کرد؛ تیز شدن چاقو یا بریدن دست، حاصل نیت و قصد ماست.

23. نگرش و فرصتها
صاحبان دید بلند و نگرش بالنده، به هنگام رویارویى با مشکلات، با تحمل جنبه هاى ناگوار و دفع آنها، مشکلات را به فرصت مبدل مىکنند.
زمانى که ناپلئون2 به مدرسه مى رفت، هم کلاسى هاى او، وى را به سبب داشتن فقر و تبار حقیر، مسخره مى کردند؛ اما ناپلئون به جاى توجه به آن اهانتها و تحقیرها، خود را یکسره وقف کتاب کرد و به همین سبب، دیرى نگذشت که از همه پیشى گرفت و احترام آنها را نسبت به خود برانگیخت و از آن پس، او را باهوشترین شاگرد کلاس مى نامیدند
.
نویسنده نامدار کتاب «رابینسون کروزوئه»،3 کتاب سراسر امید خود را در زندان نوشت
.
سر واتر رالى، کتاب مشهور «تاریخ جهان» را در زندان و دوره حبس 13 ساله نوشت
.
در طول قرون وسطى که 1000 سال طول کشید و اروپا در خوابى عمیق از بى خبرى و خرافات خفته بود، تنها یک اثر - آن هم در اواخر قرون وسطى - در غرب درخشید و آن هم کتاب دانته آلگیرى بود که 3 جلد بود و تحت عنوان کمدى الهى «بهشت، دوزخ و برزخ» است. دانته، این کتاب را در طى 10 سال تبعید و در حال انتظار محکومیت مرگ نگاشت
.
بتهون به هنگام سمفونى هاى معروف خود، تقریباً ناشنوا بود و در غم و اندوه روزگار مى گذرانید
.
اینها با این شرایط، چگونه نگرش خود را با فرصت تلخ زندگى تغییر دادند و این آثار جاودانه را خلق کردند؟

آیا اینها دیوانه اند یا فرا انسان؟ خیر، اینها فقط نگرش خود را تغییر دادند و طبق اصل «برترى جزئى» - که در شماره 19 این گفتار به آن اشاره کردهایم - عمل کردند.
24.
نگرش و تحصیل
صاحب نظرى مى گفت: وقتى خدا مى خواهد کسى را تربیت کند، او را به مدرسه هاى پر زرق و برق نمى فرستد؛ بلکه او را در مدرسه احتیاج، تعلیم مى دهد.
تحصیل در شرایط سخت یا شرایط پرتلاش، بر نگرش واقعى انسان نسبت به جامعه، آینده، امکانات، دارایىها و رشد اثر مىگذارد.

25.
نگرش و رهبران بزرگ
نگرش بلند رهبران بزرگ، زاییده تلاشها و رویارویى هاى بزرگ است. انسان بزرگ، محصول زحمات طاقت فرساست؛ به همین خاطر است که وى داراى نگرشى متفاوت، دیدى نافذ، تحلیلى عمیق و افقى دور و روشن مى گردد.
به قول ماکسول،4 «رهبران بزرگ، در هنگام گرفتارى ها، پدید مى آیند و این رهبران، مى توانند حتى پدر یک خانواده یا مدیر یک قسمت یا معلم یک کلاس یا کارمند یک سازمان باشند
.
بارها در شرح زندگانى انسانهاى فرهیخته خواندهایم که گرفتارى ها و مشکلات، باعث رشد آنها شده است؛ زیرا به دنبال راه حل بودهاند.

26.
نگرش و زندگى
در ادبیات غنى و سرشار ایرانى چنین مى خوانیم:
به دریا خطرها بى شمار است

اگر خواهى سلامت برکنار است
دیوید سارنف گفته است: «در گورستان، امنیت فراوان است؛ من دربه در، دنبال حادثه و فرصتهاى تحوّل هستم»؛ زیرا بسیارى از انسانها، تابع زندگى خطى، جبرى و حیوانى محض هستند و در یک محیط کاملاً سطحى، حیاط را به پایان مىرسانند. زندگى و نگرش عمیق به آن، انسان را ناآرام، فعال و حتى به خداوند نزدیکتر مى کند.
27.
نگرش و آینده
نگرش ما، حرکت دهنده یا متوقف کننده ما است. هر چه نگرشها عمیق، سازنده و بالنده باشند، آینده نویدبخشتر است و هر چه نگرشها، ضعیف، کاهنده و پس رو باشند، آینده، تاریک و ناامید کننده است.
28.
دو نگرش متضاد
مى توان مقایسه سادهاى بین دو نگرش انجام داد؛ بارها شما رویکردها و نتیجه کار کسانى را که دیدى بلند و سازنده داشته اند و کسانى را که در چنگال ترس و نگرانى اسیر بوده اند، دیده اید. در نبرد طالوت و جالوت، دو نفر در صحنه حضور داشتند؛ از یک طرف طالوت که انسانى عادى و معمولى بود و از طرف دیگر جالوت که بسیار قوى هیکل و مثل هیولا بود. یاران و دوستان طالوت، وقتى جالوت را مشاهده کردند، وحشت زده گفتند: این هیولا آن قدر بزرگ است که نمىتوان او را کشت؛ اما داود همین غول را دید و گفت: «ضربه هاى من حرام نمى شوند؛ چون به هر جا بزنم، به بدن او مى خورد».
29.
نگرش کارآمد
نگرش درست و امیدوار، کوهها را جابهجا مى کند؛ همان طور که ارشمیدس ریاضى دان نامى مى گفت: «اگر اهرمى از ایمان و امید به من بدهید، من کره زمین را بدون نیاز به محاسبات ریاضى جابه جا خواهم کرد».
اگر نگرش ما مثبت باشد و از واپسگرایى به دور باشد، نه تنها آینده درخشان است، بلکه حال نیز لذتبخش است.

30.
نگرش و کار
اغلب کارهاى هنرى، معمارى، آثار ماندگار، جاودانه هاى عرصه ادبى، شعر، نقاشى و حتى هنر هفتم، زاییده نگرش به نفس کار است.
نویسنده اى با نگرشى جهانى و جاودانى، اثرى مى آفریند و دهها بار چاپ مىشود. دانشجویى در کار تحصیل، خیلى قوى و محققانه ظاهر مىشود و در ذهن همدورهاى ها باقى مى ماند و عاملى براى موفقیت و پیشرفتهاى افراد بعدى مى شود؛ چون همه چیز در نوع نگرش ما نهفته است. هیچ کار و فعالیتى در نظر ما، نباید حقیر باشد؛ حتى اگر کار کوچکى در منزل باشد.

31.
نگرش و محیط
محیط، یکى از عوامل مهم در شکلگیرى و تأثیر بر نگرشهاى آدمى است و در شکلگیرى رفتارهاى انسانى، اثر مستقیمى دارد. تغییر محیط، بسیارى از انسانها را دگرگون کرده است. محیط هاى بزرگتر، محیطهاى علمى و محیطهاى سالم و بالنده، در رشد و تعالى آدمى نقش مهمى دارند و جالب این که دوران دانشجویى، فرصت خوبى براى تجربه هاى بزرگ و ایجاد نگرشهاى جدید است؛ چون در هر محیط تازهاى، فرصتهاى مثبت و مفید زیادى وجود دارد.
32.
نگرش و کلام
کلام و سخنانى که مى شنویم، بر نگرش و عقاید و برداشتهاى ما اثر مستقیمى دارند. روان شناسان مى گویند که شما در طول شبانه روز، سخنان مهیج، ادبى و امید دهنده بخوانید یا بشنوید و از سخنوران ناامید کننده و دوستان منفى باف و سیاه نگر، بپرهیزید؛ چون اگر چند صباحى با آنها مأنوس شوید، آن گاه شما نیز بر اثر کلام و سخنان مأیوس کننده آنها، دچار نگرش منفى مى شوید.
33.
نگرش و بازتاب
دیگران همیشه آن افرادى نیستند که ما فکر مىکنیم؛ بلکه گاهى بهتر و مثبتتر از چیزى هستند که در خیال ما مى گذرد. اندرو میتوس مى گوید: «وقتى نگرش خود را نسبت به دیگران عوض مى کنم، آنها شروع به تغییر رفتار خود مى کنند»؛ گویى در همان لحظهاى که تصمیم به تغییر زاویه دید خود مى گیریم، دیگران هم به انتظارات تغییر یافته ما پاسخ مثبت مى دهند.
34.
نگرش و تغییر
رمز برخوردارى از نگرش خوب، داشتن شوق و تغییر است. در دنیاى فعلى، تغییر، یک اصل جدایىناپذیر از زندگى است.
در سفرى که به سازمان آیسیکو5 (ISESCO) در کشور مغرب (MOROCO) داشتم، در آن جا، یکى از صاحبنظران مصرى به نام دکتر سعید اسماعیل على،6 گفت: «من لم یتغیر یتأخر؛ کسى که همگام با تغییرات، نگرش و زاویههاى دید خود را عوض نکند، عقب مى ماند
».
پیتر دراکر7 نیز در آغاز هزاره سوم مى نویسد: «نمى توان تغییر را متوقف کرد؛ ولى مىتوان از آن پیشى گرفت». چگونه؟ با تغییر نگرش، امروزى شدن و فعال کردن فرصتهاى راکد و توانایى هاى ذخیره شده.

35.
نگرش و گزینش
ما یا خداوندگار نگرشهاى خویش هستیم و یا برده آنها. گزینش یکى از این دو، با ماست. این که امروز کى هستیم، پى آمد گزینش دیروز ماست و فردا هم همان خواهیم شد که امروز برمى گزینیم. تغییر کردن، یعنى انتخاب و میل به تغییر و تغییر از خود ما شروع مىشود و به ما ختم مى شود. قرآن مى فرماید:
«
ان الله لا یغیر ما بقوم حتى یغیر ما بانفسهم؛8 خداوند هیچ قومى را تغییر نمى دهد؛ مگر این که تغییر را از درون خود شروع کنند».

36.
نگرش و ارزیابى
نگرش عالى، ارزیابى عالى را ایجاد مىکند و ارزیابى عالى، زندگى عالى را رقم مى زند و اینها با خوشخیالى و از خود راضى بودن، فرق مى کند. همه ما انسانها قابلیت این را داریم که زندگى را در سطحى ارزیابى کنیم که نتایج فوق العادهاى به بار آورد.
به قول کیم ایل چوونگ، در کتاب سنگفرش هر خیابان از طلاست، «زندگى ما مملو از فرصتهاى طلایى است». یکى از این فرصتهاى مهم، فرصت تغییر و ارزیابى مجدد زندگى است. بسیارى از افراد که از زندگى فعلى راضى نیستند یا آن را سزاوار خویش نمى دانند، تأمل و ارزیابى خویش را فراموش کرده اند.

37.
آزمون نگرش
چهار جمله زیر، نگرش شما را برملا مى کند و نوعى تست نگرش سنج باورها و عقاید روانى است:
1.
هر گاه گرفتن تصمیم مهمى را دشوار یافتید، بدانید که علتش فقط یک چیز است و آن این که نگرش و تصور روشنى از ارزشهاى زندگى خود ندارید. به قول رابینز، «عادت کنید و تصمیم بگیرید
».
2.
هر گاه اجازه دادید که افراد منفى نگر، از سیاهىها و شکستها براى شما صحبت کنند، بدانید که نگرش شما نسبت به توانایى هایتان مخدوش است
.
3.
هر گاه کارهاى نیمه تمام یا اصطلاحاً سرمایه گذارىهاى زخمى، مثل مطالعه ناقص و کار رها شده، دور و بر شما را پر کرده است، بدانید زمان تصمیم قاطع و تغییر نگرش است
.
4.
زمانى که احساس مىکنید شادى هاى گم شده دارید، بدانید که ذهن به تاریکى ها گرایش دارد و باید عنصر تغییر را وارد کنید
.

38.
نگرش و راه
یک درخت هر چقدر هم که بزرگ باشد، با یک دانه آغاز مى شود. طولانى ترین سفرها، فعالیتها و مسیرها، با اولین قدم پایان مى یابد.
تمام راههاى رشد و تعالى، به نگرش ما ختم مى شوند. انسانهاى بلند نظر، مسیرهاى طولانى را با قدم اول به پایان مى رسانند و انسانهاى کوتوله، در مسیرهاى کوچک و شیارهاى ریز زندگى، متوقف مى شوند.

39.
نگرش و پالایش
براى تغییر نگرشهاى راکد و متوقف، پالایش ذهنى لازم است و براى خلق یک جریان سالم، تمام چیزهایى را که نمى خواهید و یا استفاده نمى کنید یا نیاز ندارید، رها کنید؛ ناگهان مى بینید که مانند یک آهن ربا، چیزهاى تازهترى را به خود جذب مى کنید.
40.
ده راز نگرش ساز
براى ایجاد نگرش موفقیتآمیز، از ده راز صحبت مىشود که عبارتند از:
1.
همیشه از خویش سؤالات مناسب بپرسید (خود ارزیابى
).
2.
خواستههاى خود را هوشمندانه مطرح کنید
.
3.
به دنبال کارهایى باشید که شما را به سوى فعالیتهاى مثبت و بالنده بکشاند
.
4.
شور و هیجان را در زندگىتان گسترش دهید
.
5.
همیشه از انسانهاى دیگر بیاموزید. به قول پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله «انسانها، معدنهاى طلا و نقره اند
».
6.
همیشه باور داشته باشید که غیر ممکنها، ممکن خواهند شد
.
7.
سعى کنید با افراد موفق معاشرت داشته باشید
.
8.
مسئولیت پذیر باشید و انجام کارها را به عهده بگیرید
.
9.
زیاد فکر کنید
.
10.
معنویت را در زندگى تان جارى سازید؛ زیرا سرچشمه نگرشهاى مثبت، اتصال به معبود است؛ زیرا خداوند سرچشمه آرامش است
.
تمام رازها و نیازها، پروازها، دروازهها و آوازهاى حقیقى و تعالى بخش، از خدا شروع و به خدا ختم مى شوند
.
خداوند یار و قرین جاودانه و جاودانه هاست و ما دان هاى در سرزمین و خانه الهى هستیم
.
خداوند در همین حوالى است و حتى نزدیکتر از رگ گردن به ماست. هر وقت بخوانید، مىآید و مى ماند و مى نوازد. او بهترین دوست انسانهاى موفقیت جوست. او بهترین آغاز، براى تغییر در نگرشهاست.

پى نوشت:
1. 2003 .36-37 .pp ,My Heatr ,Awake ,j.Sidlow Baxter
و

2. پیتر دراکر، چالشهاى مدیریت سده بیست و یکم، ترجمه رضایى، انتشارات فرا، تهران: 1383.
3.
دانیل دفوو
.
4.
جان ماکسول، مدیریت نگرش، ص 39، 1382
.
.Scientific and Cultural Orhanization ,Islamic Educational ,ISESCO .5
6.
سعید اسماعیل على، استراتیجیة تطویر التربیة فى البلاد الاسلامیة، مغرب، رباط 2005م.، ص 80
.
7.
چالشهاى مدیریت در سده بیست و یکم
.
8.
رعد(13)، آیه 11.

 

این مقاله را هم مطالعه فرمایید :

20 روش برای ایجاد نگرش صحیح

http://vaghefi.parsiblog.com/828279.htm

 


 به نظرم رسید مفیده که نوشتم در دوشنبه 87/11/21 و ساعت 3:55 عصر | دوست دارم نظرتونو بدونم()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
دعای پولدار شدن
دعا
اصول یادداشت برداری
88/8/8
خود سازی در 6 مرحله
چگونه مسئله حل کنیم ؟
شگفتی های حافظه ( قسمت دوم )
شگفتى‏هاى حافظه ( قسمت اول )
چگونه میتوانید نظر دیگران را در مورد خود تغییر دهید؟
هدف آفرینش انسان
مدیریت استرس در کار و بهبود سلامت روان
چگونه عاشق خدا شویم
تبریک سال نو
شعر زیبا از :عبدالجبار کاکایی
زود قضاوت نکنیم !
[همه عناوین(171)][عناوین آرشیوشده]

Clicky Web Analytics